Resumen:
Food sovereignty is a complex problem of sustainability, since it requires
the active and effective participation of diverse communities of knowledge for the
identification and implementation of relevant and sustainable solutions. It is a
complex problem that cannot and should not be treated sectorial or unilaterally
(e.g. from the academy or from the public sector). Otherwise the proposed
solutions would be destined to an imminent failure. Transdisciplinarity is proposed
as an approach to successfully deal with complex sustainability problems, since it
allows transcending disciplines and sectors. There are few experiences about the
co-creation of food sovereignty from a transdisciplinary approach at international
and national level. This essay presents a case study in the Municipality of Tiraque
about the co-creation of food sovereignty at two scales: municipal and communal
level. Although the results are preliminary, there are already lessons from the field.
The formation of collaborative and transdisciplinary research teams requires
patience and time. Once the teams are formed, interesting dynamics emerge.
Preliminary results show the importance of working with young people through
agroecological schools and linking them with knowledge transfer networks such as
the agroecological committee.
La soberanía alimentaria se constituye en un problema complejo de
sostenibilidad, ya que requiere de la participación activa y efectiva de diversas
comunidades de conocimiento para la identificación e implementación de
soluciones pertinentes y sostenibles. La soberanía alimentaria es un problema
complejo que no puede y no debe ser tratado de manera sectorial o unilateral (ej.
desde la academia o desde el sector público). De lo contrario las soluciones
planteadas estarían destinadas al fracaso inminente. La transdisciplina se plantea
como un enfoque para lidiar exitosamente con problemas complejos de
sostenibilidad, ya que permite trascender disciplinas y sectores. Existen pocas
experiencias sobre la co-creación de soberanía alimentaria desde un enfoque
transdisciplinario a nivel internacional y nacional. Este ensayo presenta un estudio
de caso en el Municipio de Tiraque sobre la co-creación de la soberanía alimentaria
a dos escalas: nivel municipal y comunal. Si bien los resultados son preliminares, ya se cuenta con lecciones aprendidas del trabajo de campo. La conformación de
equipos colaborativos y transdisciplinarios de investigación requieren de paciencia
y tiempo. Una vez conformados los equipos, emergen dinámicas interesantes.
Resultados preliminares muestran la importancia de trabajar con la juventud a
través de escuelas agroecológicas y vincularlas con redes de transferencia de
conocimientos como el comité agroecológico.